postheadericon Samochody – dawniej i dziś

Samochód ma ponad 100 lat. Ten niezwykły wynalazek przez cały XX wiek był nieustannie ulepszany. Ale monumentalne zasady w jego konstrukcji pozostały niezmiennie takie same: silnik napędza koła, do zmiany kierunku służy kierownica, a całość przykrywa karoseria. Samochodu nie wynalazł jeden człowiek. Pojazd ten, przyczyniający się do polepszenia motoryzacji, powstał w wyniku poszukiwań wielu pasjonatów, z których każdy wniósł coś ważnego w jego konstrukcję. Aby stworzyć „automobil”, czyli pojazd, który „porusza się sam”, należało zbudować coś, co mogłoby zastąpić środki transportu używane wcześniej np. koń – podstawową silę pociągową różnych pojazdów.

Pierwsze konstrukcje były napędzane parą wodną, ale wymagały częstego uzupełniania. Później pojawił się silnik elektryczny, jednak rozmiary i waga baterii stały się barierą nie do pokonania. O wiele bardziej praktyczny okazał się silnik spalinowy i to on przesądził o kierunku rozwoju samochodu. Jego historię przedstawię w innym wpisie.

Na początku XX wieku działało ponad 600 wytwórni „pojazdów bez koni”. Początkowo większość z nich stanowiły dotychczasowe wytwórnie powozów produkujące podobne konstrukcje. W 1885 roku Niemiec Carl F. Benz zbudował pierwszy samochód trzykołowy, a w tym samym roku Niemiec Gottlieb Daimler – czterokołowy. Pierwsze samochody, które trafiły do masowej produkcji wynalezione zostały przez francuzów, a rozgłos zdobyli uczestnicząc w wyścigach samochodowych (brali w nich udział np. Armand Peugeot czy Louis Renault).